Menopauza – kezelés

A menopauzális tünetek kezelésére számos lehetőség van. Választhatunk hormonpótló kezelést, nem hormonális gyógyszereket és sok esetben a gyógynövényes kezelések is elegendőek.

Hormonpótló kezelés

A kezelés legismertebb módja a hormonpótlás, amely a hőhullámok és a nemi szerveket érintő elváltozások leghatásosabb terápiája. Komoly alvászavarok vagy hangulatingadozások szintén jó hatásfokkal kezelhetők hormonpótlással. Hormonpótlás biztonsággal adható olyan pácienseknek, akiknek:

• nincs szív-érrendszeri megbetegedésük
  • nem volt emlőtumoruk
  • 60 évnél fiatalabbak
  • 10 éven belül volt a menopauzális átalakulás

Fontos megjegyezni, hogy a hormonpótlás nem javítja a hosszú távú szív-érrendszeri megbetegedések előfordulási arányát, ezért ezeknek a betegségeknek a megelőzése céljából nem javasolható.

A hormonpótlás az emőtumorok kialakulásának a veszélyét hosszú távon, enyhén bár, de növelheti, ezért az ilyen kezelések javasolt maximális időtartama 5 év. 5 évnél rövidebb ideig tartó hormonpótló kezelés nem emeli érdemben az emlőtumorok kockázatát. Ezért a hatásért a progeszteron komponens a felelős, erre pedig a méhnyálkahártya védelme miatt van szükség. Tehát azok, akiknek a méhét eltávolították, progeszteron nélküli, csak ösztrogént tartalmazó hormonpótlásban részesülhetnek, így náluk az emlőtumor kockázatának emelkedése fel sem merül, tehát akár 5 évnél hosszabb ideig is kaphatják a kezelést. Amennyiben a készítmény nem progeszteront, hanem a méhnyálkahártya védelmére szintén megfelelő, úgynevezett ösztrogén-receptor modulátort tartalmaz, az emlőtumorok kockázata szintén nem csökken. (hazánkban ilyen készítmény is van forgalomban)

Osteoporotikus törés  –  A csípő vagy a gerinc csonttörésének kockázata csontritkulás miatt alacsonyabb azoknál a nőknél, akik hormonpótló kezelésben részesülnek. Hormonterápia azonban azért nem ajánlott az oszteoporózis megelőzésére vagy kezelésére, mert vannak olyan csontgyógyszerek (úgynevezett biszfoszfonátok), amelyeknek kevesebb komoly kockázata van.

Depresszió  –  Sokan szorongást és/vagy depressziót tapasztalnak a menopauzába való átmenet során. Egyes tanulmányok azt mutatják, hogy az ösztrogénkezelés segít javítani a hangulatot és csökkenteni a depressziót. Amint a nők elérik a menopauza utáni éveiket, és hormonszintjeik stabilizálódnak, általában jobban kezdik érezni magukat.

Alvási problémák  –  Sok perimenopauzális és posztmenopauzális nőnek vannak alvási problémái. Az ösztrogénkezelés nagyon hatékony az éjszakai izzadással küzdők alvásának javítására.

A hormonpótlás módja:

• Hőhullámok kezelésére szájon át szedhető vagy bőrön keresztül felszívódó készítmények javasoltak.
  • A bőrön át felszívódó készítményeknek a legminimálisabb a trombózis-kockázata, ezért elsősorban ezek javasolhatók.
  • A hüvelyi tünetek kezelésére elég a helyileg adott ösztrogén készítmény (hüvelykrém), ilyen esetekben a progeszteron pótlásra nincs szükség.
  • A progeszteron komponenst lehet folyamatosan és időszakosan is szedni (mindkét típusú gyógyszer elérhető, az utóbbinál menstruációk is jelentkeznek), illetve szintén jó választás a progeszteront adagoló méhen belüli eszköz (“spirál”).

Nem hormonális gyógyszerek

A hőhullámok kezelésére jó hatásfokkal alkalmazható az úgynevezett SSRI csoportba tartozó gyógyszerek több típusa is, bár az FDA (Amerikai Gyógyszerügyi Hivatal) jelenleg csak egy készítményt javasol ilyen kezelésre (paroxetine, naponta 7,5 mg ). Számos más készítménnyel is jó eredményeket értek már el, de ezek még nem általánosan elfogadott terápiás megoldások. Ilyen például a DHEA (hormon), amely a nemi szervet érintő tünetek enyhítésére, vagy a Clonidine (vérnyomáscsökkentő), amely a hőhullámok elkerülésére lehet hatásos.

Nem gyógyszeres megoldások

A kezdeti tünetek (leginkább a hőhullámok) kezelésére számos gyógynövényes készítmény is forgalomban van. Ezeknek a hatása egyénileg változó: van, akinél gyakorlatilag teljes tünetmentesség érhető el velük, míg másoknál sajnos nem igazán javítanak a helyzeten. Mindazonáltal ezeknek a készítményeknek érdemi veszélyei nincsenek, így első körben,  főleg enyhébb tünetek esetén, mindenképpen javasolt  ezeket használni.

Az alvászavarok kezelésére hatásos megoldás lehet a kognitív viselkedésterápia. A javulás általában fél év elteltével várható.  Szintén hatásos kezelés a rendszeresen végzett  jóga. A testmozgás az alvászavarokon kívül a hangulatváltozásokra is jótékony hatással van.

Az akupunktúra sajnos az eddigi kutatások alapján vagy hatástalannak bizonyult, vagy csak alig-alig ért el javulást. Javasolt kerülni a nagyon fűszeres, csípős ételeket és az alkoholt. Általánosságban a stressz csökkentése is jótékony hatású, ha megvalósítható.    A menopauzális átalakulás akár már a 30-as életévekben elkezdődhet, és akár 10 évig is tarthat. A tünetei sokrétűek lehetnek, de gyakran járnak komoly életminőség-romlással, ezért a folyamat felismerése és kezelése kiemelten fontos. A hormonszint változások és a tünetek sokszínűsége miatt sokszor nem ismerik fel, és ezért  a páciensek nem részesülnek a kellő kezelésben.

Amennyiben változókori tünetei vannak és szeretne orvosi segítséget kérni, IDE kattintva tud bejelentkezi a rendelésemre.